En god gärning

Allmänt, Saker jag gillar

Häromdagen var jag i ett litet moraldilemma, där jag gjorde det mindre rätta.Ingen jättegrej, men ändå så jag kände en uns av dåligt samvete efteråt.

Jag berättade om mitt lilla moraldilemma för mamma, och hon höll med och hade gjort samma sak som jag (därmed är det ju inte sagt att det är helt moraliskt rätt dock ;)), men hon sa att nu kunde jag gott köpa Faktum (som tidningen heter i Göteborg) eller Alumna (som den heter här i Skåne) för att kompensera upp lite.

Så där utanför Maxi i lördagseftermiddagsrusningen så stod han; tidningsförsäljaren med snälla ögon. Han blev nog lite förvånad när jag med rejäla kliv, utan någon tvekan, klev fram till honom med händerna fulla av matkassar och sa att jag vill köpa en tidning. Här behövde han ingen övertalning minsann. Han var trevlig som de alltid är, lade ner tidningen i min kasse och sa att ”den kan du läsa medans du lagar kyckling”, och syftade på en förpackning kycklingfiléer i min kasse. ”Det kan jag göra”, sa jag och log,  önskade honom trevlig helg och sa hejdå.

Jag gick därifrån med ett leende på läpparna och kände att jag gjort dagens goda gärning.

Fyrtio kronor är ingenting för mig, som har bra jobb och bra lön. Men för honom så betyder det allt. Och för mig betydde det allt att se hans leende när jag köpte hans tidning.

Så gå ut och köp en Faktum eller Alumna ni också!! 🙂

Alumna

Kommentera

