Ung & tjej – lättare att lägga administrativa uppgifter på?

Frustration, Karriär, Utmaning

Det spelar ingen roll vilken titel man har eller hur långt upp man kommit. Det är ändå lättare att be en ung tjej om att göra något för en än att be en man. Jag blir så himla irriterad när jag hamnar i sådana uppenbara situationer.

Igår på jobbet så fick jag ett email från en partner i Danmark. Hon (kvinna, ca 45 år) ville ha möte med mig och min chef och mejlade mig och frågade om vi kunde ett visst datum och en viss tid. Indirekt i sitt mejl hintade hon att hon försökt få tag på min chef ett tag utan svar och ville att jag skulle prata med honom och fråga när han kunde. Men jag är inte hans assistent? Hon har ingen rätt att överföra hennes ”to-do” (fråga min chef om ett möte) till min ”to-do” (så jag måste springa och fråga honom). Jag blir så irriterad. Jag tänkte att jag faktiskt är manager och ingen assistent, så jag skrev tillbaka att ”jag kan ha möte detta datum, denna tid. Det är ok”. Inte en rad om att jag skulle fråga min chef.

Tillbaka fick jag såklart mejlet jag väntade mig. ”Ok, det var ju bra! Men skulle du kunna kolla med din chef när han kan också och återkomma?”. Hon verkade inte fatta piken. Eller så fattade hon, men vill ändå desperat lägga över sin To-do på mig… Nu är vi två kontaktpersoner på mitt företag mot henne, jag och min chef. Jag är under min chef, och det är naturligt att jag har kontakt och styr upp. Men jag har bara blivit indragen i det här projektet utan några riktlinjer och det sista jag tänker göra är att gå ner mig tre hack till assistentnivå och jaga honom.

Jag tror definitivt att om det varit min chef och min kollega (man 38 år) som varit kontakt mot detta företaget, så hade det varit mycket svårare för denna kvinnan att be min kollega att fråga min chef och pusha honom att svara på mötesinbjudan. Det är lättare när jag var yngre än henne och dels tjej.

Nu är detta inte någon stor grej egentligen, jag har varit med om mycket värre, men det var ändå så där att jag tänkte på hur hon formulerade sig för att försöka få mig att göra hennes ärenden. Och även om jag försökte vara tydlig tillbaka, så gick det inte vägen.

Det är trist att bara för att man är en ung tjej i karriären så ska man behöva kämpa mer än killarna. Och en annan sak, varför är det i 99% av fallen alltid en tjej som tar på sig att vara sekreterare på möten? Hur många sekreterare i styrelser är egentligen män? Varför ska alltid administrativa sysslor hamna på oss tjejer? Alla tjejer därute! Säg nej till administrativa sysslor nästa gång på jobbet, lägg över dem på en kollega. Eller säg i alla fall ifrån och säg att det ska delas lika. Så att alla får göra skitjobbet och kanske få mer förståelse för hur mycket som egentligen görs. Och hur mycket det egentligen betyder.

Kommentera

