Mest ergonomiska platsen på kontoret

Inredning, Jobb, Träning & hälsa, Uncategorized

Precis innan jul hade jag besök av en kvinna från företagshälsovården. Hon inspekterade min arbetsplats ur ett ergonomiskt perspektiv och hade lite synpunkter. Jag har lite ont i en axel och det är det som gjorde att hon kom på besök. Vad mycket det var att tänka på när man skulle ställa in sin arbetsplats rätt!

Skärmen hade jag på tok för högt, den ska vara låg så ögat inte behöver öppna sig så mycket och anstränga sig för mycket.
Båda fötterna måste vara i golvet när man sitter, annars påfrestas benen för mycket.
Det är viktigt att underarmarna stöds ordentligt mot bordsskivan och då får bordshöjden anpassas därefter.
Skärmen ska vara på en armlängds avstånd från där man sitter.
Och så en massa saker till som jag fick ställt in.

Jag fick sen prova ut ett tangentbord som passade mig bättre samt en ergonomisk mus med handledsstöd. Nu hoppas jag bara detta ger resultat för axeln och min stela nacke också!

Så här såg min arbetsplats ut före:

Före...

Och så här ser den ut med nya utrustningen:

Och så efter 🙂

Nu har jag nog den mest ergonomiska platsen på kontoret 🙂

Kommentera

