Prestationsångest…

Frustration, Hästar & ridning, Prestationsångest

Den senaste tiden har jag haft jättemycket prestationsångest. Det har blivit en ond cirkel som jag har svårt att ta mig ur. Det positiva i det hela är att jag är medveten om det. Och jag försöker förbättra det, det gör jag verkligen. Men det är svårt.

Idag hade jag bara en dålig dag, varför vet jag inte. Vaknade kanske på fel sida?

När jag satt i stallet på läktaren och tittade på gruppen innan så tänkte jag, nu ska jag inte låta detta förstöra mitt ridpass. Positiva tankar! Det kommer gå skitbra!

Och så satt jag där på hästen, som jag ridit endast ett pass innan. En ny, svår häst. Ingen förväntar sig att jag ska rida den perfekt, utom jag själv då förstås. Redan på uppvärmningen får jag ta ”en mental paus”. De andra travar, jag ställer mig i mitten och andas 3 djupa andetag och sen skrittar lite. Jag känner att jag inte kan kommunicera med hästen och jag blir arg, vilket inte är bra när man ska rida.

I vilket fall så börjar vi sedan rida själva övningen. Svår övning, där vi ska gå från övningen ‘öppna’ till mellantrav på hörnlinjen för att därefter samla upp hästen och fatta galopp och galoppera in på en volt. Inte piece of cake direkt, men ändå något som ska gå. Men jag fick inte ens hästen att fatta högergalopp! Det gick inte. Och det var inte hästens fel, det var mitt. Varje gång jag kom till bokstaven B och skulle fatta galoppen så lättade jag ur sadeln och släppte ena tygeln omedvetet och stackars fina, fina hästen förstod inte mina hjälper och kommandon. Efter tre gånger så gav jag upp. Sa till ridläraren att jag pallar inte, jag förstår inte, jag orkar inte. Sa att jag har lite prestationsångest och nu har det bara låst sig.

Jag fick skritta och så fick de andra göra övningen. I andra varvet gick det perfekt. Kanske för att jag inte reste mig ur sadeln i fattningen, kanske för att hästen var lättare åt det hållet. Det kändes bra att avsluta bra.

Men jag blir så irriterad när detta händer. När det fullständigt låser sig för mig och hjärnan blockeras och jag inte kan förmå mig att bara fortsätta. Jag är egentligen ingen ”quiter”, jag ger inte upp. Men vissa situationer vet jag inte hur jag traggla mig ur…

Jag måste komma in i tänket med Positiva tankar. Mest för min egen skull, men också för andra i min närhets skull. Med början idag så ska jag försöka lista 3 bra saker som hänt varje dag. För det måste ju finnas tre bra saker med varje dag, även om allt varit kasst, eller hur? Inget ont som inte har något gott med sig liksom.

Ikväll ska jag på det igen. Samma häst, men andra övningar. Idag ska det bannemej gå vägen!

Kommentera

