Vill vara student & vill jobba

Allmänt, Avkoppling, Exjobb

Det är konstigt att man alltid tycker det är liiite grönare på andra sidan, eller hur?

När man var student, så var ens högsta önskan att få ett jobb. Att komma bort från studielån, nudlar & tentaångest. Få ordning på sitt liv och känna att de där fyra åren på högskolan eller universitetet gav resultat och att man fick jobba med reella problem.

När man har ett jobb, så är det ganska lätt att vilja bli student igen. Tänk så bekymmersfritt ändå! Fria tider, kunna sitta och plugga och sola i parken, fester… Att mer styra över sin egen tid, att bara vara beroende av en själv och ingen annan.

Den här bilden tog jag när jag lämnade tillbaka en bok på Universitetsbiblioteket i Lund över lunchen igår. Solen strålade ikapp med studenterna som ”pluggade” i gräset. De kanske inte fick så mycket gjort, men trevligt och mysigt hade de det säkert. Det fick mig att vilja bli student igen, ännu mer när jag åkte tillbaka till kontoret (efter att ha tagit en macka och drickyoghurt på en parkbänk bland alla studenter) och satte mig inomhus framför en dataskärm och fick dra för gardinen för att solen lös för mycket så jag såg inte vad jag skrev.

Då ville jag bli student igen och känna gräset kittla mellan tårna medan jag försökte lära mig logaritmer, litteraturvetenskap eller något annat onödigt vetande.

Kommentera

