Pixlar & upplösning

Allmänt, Jobb

Igår diskuterade vi just det – pixlar och upplösning – på jobbet.

Jag är informatör och en liten, men ändå, del av mitt jobb är att jobba med bilder i olika grafiska sammanhang. Då borde man ju kunna det här med upplösning och pixlar som ett rinnande vatten. Men icke! Jag lär mig det (tror jag), applicerar det på ett visst projekt, och sen glömmer jag lika fort till jag ska göra något grafiskt nästa gång. Tidigare har jag gått väldigt mycket på känsla, jag har lekt mig fram i Photoshop tills jag tycker det ser bra ut och jag har liksom inte tänkt på vad som egentligen händer bakom, vad jag egentligen gör. Men igår var jag tvungen att förstå vad jag verkligen gjorde.

En väldigt tålmodig kollega med mycket kunskap inom detta tog sig an mig och försökte förklara. Jag sa: Jag förstår inte. Han förklarade igen. Jag sa: alltså, jag förstår fortfarande inte… (nu lite mer frustrerad). Han vände på problemet och förklarade igen och ritade. Jag sa: men jag känner mig superkorkad, jag förstår verkligen inte hur det kan vara så? det känns fel… Han suckade. Försökte förklara igen. Han sa jag såg ut som om jag fortfarande inte förstod. Jag nickade. Efter typ tio försök till att förklara (och ja, han är pedagogisk!) så förstod jag i alla fall lite granna (ytterligare en kollega försökte här också ta fram några pedagogiska kvalitéer).

Så nu har jag ritat ner vad han förklarade på ett papper, fint och prydligt. Josefine’s lathund till pixlar och upplösning 🙂 Det är så jag vill ha det, så att jag förstår och kan ta fram nästa gång jag har glömt allt det här igen. För det är inte helt logiskt har jag insett, det är faktiskt inte det. Det är inte jag som är superkorkad. Pixlar, skärmupplösning, upplösning för tryck, dpi, ppi och allt vad det heter är nästan rocket science. I alla fall för mig.

Kommentera

