När ska man göra vad & inget är rätt eller fel

Allmänt, Karriär, Kärlek<3, Resa, Stress, Vardagsbestyr

I tisdags kväll trotsade jag min förkylning och var ute och åt tapas med bästa vännen som var på besök. Vi pratade som vanligt om allt mellan himmel och jord; hus, barn, graviditet, giftermål, förlovning, karriär, jobb, hästar, träning, svärföräldrar, självkänsla, kläder, shopping…

Love tapas!

Ute med ändå inne, mysigt när det regnade på taket 🙂

Och så kom vi in på att par runt vår ålder gör saker i olika ordning och olika takt. Vissa skaffar barn först, förlovar sig, gifter sig tio år senare. Andra flyttar till hus när de är tjugo, andra satsar på karriären och får inte barn förrän vid fyrtio. Alla har ju olika ordning att göra allt i och inget är rätt eller fel, utan allt är ju egentligen rätt för just det paret just då. Vi kom in på det nästan alla i hennes systers bekantskapskrets gjorde allt i vad de tyckte var ”den rätta ordningen” – plugg, jobb, förlovning, giftermål, barn. Alla gjorde så. Och hennes syster tyckte det var lite konstigt om man inte gjorde så och försökte hela tiden pusha, ”men ska inte ni gifta er nu?”. Det är så himla olika vad man vill.

För mig personligen så har det alltid varit viktigt att jag har en stabil grund att stå på innan jag skaffar barn. Att jag har gjort ”karriär”, jobbat upp mig till en bra lönenivå så jag kan ge mitt barn allt det jag vill (och lite till, hihi). Jag skulle kunna gifta mig nu. Men jag kan också göra det när jag är fyrtio, där bryr jag mig inte riktigt. Jag vill hellre lägga mina pengar på upplevelser och resor med familjen än ett bröllop med hundra gäster där jag är superstressad och inte kan njuta av dagen. Hellre jag och min älskade på en strand någonstans. Hus ligger högt hos oss nu då vi planerar, tänker, funderar, vänder och vrider och funderar på vart vi vill bo.

Hur ser ni på detta? I ”vilken ordning” har ni gjort saker? 🙂

Kommentera

