Vad som irriterar mig just nu & lite så

Exjobb, Frustration, Hästar & ridning, Prestationsångest, Träning & hälsa

Jag är inne i en ganska stor svacka just nu. Mycket av det jag tar mig för går liksom… dåligt. Och det tär på krafterna och självförtroendet, och nu har det blivit lite som en ond spiral… behöver något glatt just nu! Inte höstdepp…

Min examen. En sak som irriterar mig grymt mycket nu är att min examinator på högskolan är ursusel på att svara mig. Hon svarar aldrig i telefon, hon svarar inte på mina mejl. Hon har inte svarat sedan juni. Nu är jag riktigt irriterad för det är hon som måste kolla vilken examen jag kan få ut. Så innan hon gör något så får jag inte ut min examen och kan inte lämna utbildningen helt bakom mig… Grrr! Jag blir g.a.l.en!

Ridningen. Ridningen har fullkomligt låst sig. Jag har gått ner mig några steg i vad jag presterar och det tär något fruktansvärt på självförtroendet att det går dåligt vecka efter vecka. Försöker ta mig ur det, men det är svårt. I måndags gick det dock bra faktiskt. Men igår kass igen. Och ridlärarens kommentar efteråt stör mig som tusan: ”Det är inte bra att göra för många förändringar på samma gång. Fokusera du på att trampa ner hälarna i stigbyglarna, så tar vi det därifrån. Det räcker att du förändrar det nu”. Är jag känslig eller är det bara jag som tolkar det som att ”du har så himla många saker du behöver förändra, Josefine lilla, så det kommer inte gå att göra alla på samma gång, så vi tar en i taget”. Det boostade inte självförtroendet direkt…

En läkare. Jag har konstaterat att man i dagens samhälle inte kan gå till en läkare med ”diffusa symptom”. Innan de ens träffat dig har de klassificerat dig som hypokondriker eller att du behöver psykologisk hjälp. Jag har massa diffusa symptom och jag är inte hypokondrisk. Jag är mer typen som ”inte vill må dåligt och vill få hjälp att hitta ut om något är fel”. Är det så konstigt? Jag har bl.a. huvudvärk kanske varannan dag, svullen mage och magkatarr varje dag, migrän från och till, extremt trött varje dag (vaknat pigg och utvilad en gång på ett halvår och jag har inga barn att skylla på), extremt frusna händer och fötter och dålig blodcirkulation. Läkaren började att fråga ”Vad vill du få ut av det här?”. Eh? Att du hittar nåt fel så jag kan få medicin och må bättre? Konstig fråga tycker jag. Sen frågade han ”Vad tror du själv att du lider av?”. Jag valde att avstå att säga allt det jag googlat på. Båda frågorna kändes som om han inte trodde på mig.
I vilket fall, massa prover togs och jag är fullt frisk. Som en nötkärna. Men ändå känner jag att jag inte är helt frisk. Det är jobbigt kan jag säga. I telefonen sa han att ”det finns inget mer att göra”. Tack och adjö! Dagens läkare borde ha ”problemlösning” på sitt schema under sin lååånga utbildning! Jag blev rekommenderad KBT (Kognitiv BeteendeTerapi) – tack, men nej tack. Tror inte att det är något för mig och det är inte det jag behöver, det vet jag. Blir tokig. Jag ska göra några förändringar i mitt liv så får vi se om det blir bättre. Jag ska dricka 2  x 0,5 l vatten per dag (2 LOKA-flaskor) för magens skull. Jag gillar inte vatten så mycket och är jättedålig på det. Så det är en sak. Den andra saken är att komma ut och gå/springa och träna igen, trots att jag får tidig mjölksyra och har noll energi. Jag vet att jag egentligen mår bättre om jag gör det. Sen så får jag hoppas att huvudvärk och magont försvinner med tiden. För det verkar ju helt normalt i doktorns ögon att ha det så.

Det blev ett litet klagoinlägg – ibland är det bra att ha bloggen som klagomur…

Kommentera

