Clinic & bröderna Zetterman

Hästar & ridning

Jag är precis hemkommen ifrån en clinic på Helsingborgs fältrittklubb. För er som inte vet vad en clinic är så är det som en blandning av en föreläsning och ridning kan man säga. Ikväll var ryttarbröderna Daniel och Alexander Zetterman inbjudna till HFRK för att först ha en ridlektion med duktiga ridskoleelever och därefter sätta sig upp på två helt okända ridskolehästar och hoppa massa hinder i en bana.

Det var mycket lärorikt och intressant. De hade headset på sig hela tiden, både när de stod på marken och när de red, och de kommenterade och pratade med oss i publiken. Tänk vad man lär sig bara av att titta på andra! Jag lärde mig jättemycket. Sög åt mig av deras tips. Tittade hur de red. Såg mycket av det som de gjorde bra, lärde mig av det de gjorde mindre bra.

För de gjorde också misstag. Precis som jag brukar göra. Jag tänkte att jag kanske inte behöver ta allt så allvarligt egentligen. För de hade också problem. Var fjärde vecka sitter jag upp på en okänd häst och ska få till ett samarbete. De som duktiga och erfarna ryttare visade att det inte var helt enkelt heller. De var såklart jätteduktiga, men då och då hade de problem. Samma problem som vi går igenom på våra lektioner. Det var intressant att se faktiskt. Jag var ju såklart också jätteimponerad av vad de åstadkom på den korta tiden. De lärde känna hästarna fort, se deras svagheter och styrkor, vågade lita på dem…

Bröderna Zetterman gav många värdefulla tips inför framtiden 🙂

Kommentera

