Världens godaste banankaka & världens slappaste söndag

Frustration, Jobb, Mat, Saker jag gillar, Uncategorized

Igår bakade jag världens godaste banankaka med choklad i. Det var så länge sen jag gjorde den så jag hade glömt hur god den var! Den fick mer än godkänt av F också. Jag gjorde min kaka i en brödform så den blev långsmal till formen. På ICA´s receptsida hade någon skrivit att man kunde göra dubbel sats och lägga i långpanna också. Så man kan nog variera sig! Kom ihåg att den ska vara liiite degig i mitten när man tar ut den ur ugnen.

Receptet kommer från ICA.

Banan & chokladkaka

Ingredienser

  • 75 g smör
  • 2 1/2 dl socker
  • 2 msk mjölk
  • 1/4 tsk salt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 2 mogna bananer
  • 100 g blockchoklad
  • 2 1/2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat

Så här gör du

  1. Smält fettet i en kastrull. Låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.
  2. Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.
  3. Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass.

DSC_0116

Det bästa är också att den här blir inte torr på en dag. Den håller flera dagar om man har den framme i en tätslutande påse t.ex. eller klär in den i folie. Så man kan mumsa i flera dagar 😉

För övrigt så har vi världens slappaste söndag idag. Jag sitter och håller på att videoredigera en film i iMovie på Mac – enormt tålamodskrävande, men jag tror och hoppas chefen kommer bli nöjd när jag lyckats korta ner filmen utan att hyra in dyra konsulter. Fortsättning följer…

Kommentera

