Vart finns tiden & konsten att inte stressa

Allmänt, Avkoppling, Bebisen, Stress

Tid känns det inte som jag har just nu. Tittar i almanackan och det är något varje kväll efter jobbet. Eller på dagtid. Alltifrån barnmorskebesök, tid hos optikern, föräldrakurs, behov av att handla nya mammabyxor till att försöka hinna gå på min sjukgymnastikträning. Och så ska man jobba på det! Men hej och hå. Har dygnet mer än 24 timmar?!

Helgerna är desto lugnare. Då passar jag på att ta det så lugnt jag kan, men en envis huvudvärk under helgerna visar på att jag borde vila mer även på vardagarna. Fick lite bannor hos barnmorskan idag också. Det är svårt att stressa ner, även om jag blivit såå mycket bättre på det sen jag blev gravid. Jag är ju rädd om den lille/a där inne. Men pressen är ändå där och jag vill lämna över på ett så bra sätt som möjligt. Eftersom jag troligen inte får någon ersättare gäller det att få till bra handovers till stackars fem kollegor som får dela på mitt arbete.

Och så har det kommit upp massa tankar i huvudet de senaste dagarna. En liten rädsla för hur det blir sen, när jag inte har jobbet. När jag har en liten bebis istället. Det kommer vara fullt upp, det är jag säker på, men på ett annorlunda sätt. Kommer jag sakna jobbet? Eller när kommer jag börja göra det? En del av mig längtar så jag kan dö efter att få jobba min sista dag och säga tack och adjö och gå hem. En annan, mycket mindre, del av mig är rädd. Rädd för att släppa taget om där jag jobbat i snart sju år. Rädd för att inte känna tillräcklig stimulans hemma. Rädd för att de ska klara sig bra utan mig kanske. Det är många tankar just nu kan jag säga! Och det löser sig efterhand. På något sätt. Och till det bästa.

PS. Snart är mitt lapptäcke klart, och då lägger jag såklart ut en bild här! Kanske redan ikväll, får se vad jag hinner 😉 DS.

2 reaktioner på ”Vart finns tiden & konsten att inte stressa

  1. Inte konstigt att fundera sådär. Du ska ju in i något helt nytt! Men det kommer gå hur bra som helst tror jag. En vecka efter litens ankomst så lär det kännas som det aldrig varit på något annat sätt 🙂

    1. Det har du nog rätt i! Det är verkligen något helt nytt, men samtidigt tror jag många bitar bara känns helt naturliga när man väl sitter där med den lille/a i famnen 🙂

Kommentera

