Höstkläder & vad behövs egentligen?

Mode, Uncategorized

När jag går ute och kollar butiker så kommer jag på mig själv att kolla in dressade kjolar och skira blusar. Något som jag definitivt inte behöver som mammaledig, då kräk och dreggel mer hör till vardagen! Men det är ju inte så konstigt, för det är ju de kläderna jag är mer van vid när jag jobbade. Nu jobbar jag inte på något jättefancy ställe, utan en mer poppig arbetsplats där klädstilen är väldigt fri (från byxor med hög midja och för korta ben och birkenstock till kostym och pumps – typ). Så blir det när ingenjörer och designers är på samma plats 🙂 Och däremellan en informatör som jag, hihi 🙂

I alla fall, dressade kjolar och skira blusar behöver jag inte fler av i garderoben just nu. Det är för Karriärkvinnan i mig. Det spelar ingen roll hur många fina sådana som just nu finns i butikerna. Då är det bättre att jag satsar på att uppdatera garderoben med nya sådana nästa höst när jag går tillbaka och jobbar igen.

Nu är det mer casual som gäller. Bort med fina ballerina och in med promenadvänliga gympaskor och grova kängor. Bort med tajta toppar som inte är amningsvänliga. Ogilla jeans som sitter åt för hårt kring magen, som inte riktigt är i fas ännu.

Jag är på grymt shoppinghumör, därav detta inlägget. Dock känner jag att jag egentligen inte behöver något. Behöver man egentligen någonsin det?! Jag har kommit till slutsatsen att jag blir en gladare människa med liiite nytt i garderoben och allt nytt jag har köpt/kommer att köpa ska övervägas noggrant innan jag bestämmer mig för att behålla.

Om det hade varit ”karriär-Josefine” som skulle shoppa höstkläder nu så hade jag inför hösten shoppat:

  • Fina, skira blusar i mjuk rosa och benvitt, kanske en vinröd
  • Tajta, svarta jeans med utställda ben (fint till pumps och med skir blus till!)
  • Jaquard-mönstrad, kort kjol
  • Boots med cool detalj – älskar dessa!
  • Tröja som passar till kort, tajt kjol. Gillar kombon kjol – tröja, blir lagom dressat

Men nu är det ”mammalediga-Josefine” som ska shoppa höstkläder och då kommer jag nog satsa på det här:

  • Väst med pälskrage (redan inhandlat på Gina Tricot till 20% i veckan, älskar den redan!) Du hittar den här.
  • Snygga collegetröjor, som känns dressade men ändå casual (lite tajtare för en snygg look, gärna med någon text på)
  • Mer löst sittande jeans – önskar mig ett par Please till. Please?! 🙂
  • en snygg, cool mössa! Kommer användas flitigt på barnvagnspromenader när blåsten viner kring öronen
  • Rejäla, fodrade kängor som är bra att promenera i till vinter 🙂

Budgeten är ju en liten annan när man går hemma. Inte full lön och man vill inte slösa bort pengarna på onödiga inköp. Jag kommer välja att köpa lite billigare från kedjorna när jag nu går hemma, lite mer slit och släng-principen. Jag vill inte lägga pengarna på något som blir nedkräkt och solkigt. Gina Tricot har så mycket snyggt i höst så jag tror jag dör!

En reaktion på ”Höstkläder & vad behövs egentligen?

  1. alltså det är så knepigt det här med att vara mammaledig och köpa kläder! Här går man och längtar hela graviditeten för att ha på sig snygga nya kläder igen och sen har man stora (större) bröst, kräkande bebis och allt ska vara amningsvänligt. lite av baksidan med allt det underbara 😉
    jag kör dock på skira blusar ändå! ärmlösa sidenblusar är min favvo! Och med ett amninglinne (från tex lindex) under vida blusar och t-shirts så blir det bekvämt, snyggt och smidigt trots en liten som vill ha allt från mamma hela tiden! Kjolar däremot, inte så smidigt har jag märkt när man ska ned på golvet hela iden (risk för troschock där!)
    🙂

Kommentera

