Ebba pratar graviditet & hur jag upplevde det

Uncategorized

Ebba Kleberg von Sydow pratar om sin nya gravidbok i tv4 Nyhetsmorgon nu. Intressant! Hon är så jordnära och bra på nåt vis tycker jag. Vettig.

De pratade bland annat kort om prylar. Speciellt första barnet blir rejält bortskämt med alla möjliga saker. Nähä? Känner igen det där. Senast igår ”ekiperade” vi Wilhelm med ny sittdel till Stokkestolen (totalt har den stolen med alla tillbehör kostat oss 4000 riksdaler! o.m.g!) och en varm, fluffig åkpåse till den skånska, blåsiga vintern.

Jag började fundera på om det är något jag köpt som jag aldrig använt. Eller använt väldigt lite. Jag har en gallerfilt som jag aldrig använt, dvs. en grovstickad bomullsfilt som ”andas”. Använde jag aldrig, trots varm sommar. Den kändes för tjock, trots hålorna.

Amningskudden använde jag definitivt inte till amning då jag kände mig väldigt låst. Dock har lille W sovit i den några gånger när han var mindre, dvs. jag lade honom i den så han låg uppbullad på alla sidor.

Bästa köpen enligt mig har varit filtar i olika tjocklekar, IKEA’s små kräktrasor (10-pack), nyfödd-delen till vår Stokkestol (lille W har varit med vid bordet från 2 veckors ålder), babysittern (vår enda begagnatpryl, skäms!) samt mobilen över skötbordet (IKEA’s billigaste). Vagn och allt sånt har ju såklart varit bra att ha, det är ju ett måste, men utöver det tänkte jag. Dessutom hatade ju lille W sin vagn fram tills för en månad sedan, så så bra köp kanske inte vår fina Brio Smile var ändå?

Annars ogillade jag också när folk helt plötsligt tyckte att man hade rätt att kommentera ens kropp hur som helst. ”Vad stor du är!”, ”Vilken liten mage!” (ofta kunde man höra detta under samma jobbdag…), ”Vad rund du har blivit!” (ja, tack du, detsamma!)… Ofta kände man sig kanske rund eller tjock eller pluffsig och uppskattade inte alls kommentarerna. Det var ju inte ofta man hoppade fram på lätta fötter och sken som en sol för att allt gick så lätt liksom. Speciellt inte när man som jag gick upp hela 20 kilo! Ganska mycket när man alltid varit van vid att vara smal, nätt och vältränad…

Blir jag gravid igen någon gång vill jag gärna köpa Ebba’s bok och läsa från pärm till pärm.

 

2 reaktioner på ”Ebba pratar graviditet & hur jag upplevde det

Kommentera

