Kroppsideal & att vara nöjd

Uncategorized

På sena barnvagnspromenaden nu idag så lyssnade jag på Hannah & Amandas fredagspodd, på avsnittet ”kroppsideal”. Väldigt intressant och vettigt, framför allt. Jag kände igen mig i mycket. Samhället som tycker att man ska se ut på ett visst sätt, pressen under tonåren, hur man ser ut efter att ha fött barn, vad man tror att ens partner tycker om…

Jag har väl haft lite kroppskomplex från och till, men i det stora varit nöjd. Under tonåren var jag ganska nöjd, till skillnad från vad många andra kanske var. Jag har alltid varit smal och aldrig behövt tänka på vikten. Det enda som jag tyckte var jobbigt i tonåren var mina breda höfter. I förhållande till min sjukt smala midja så var de riktigt breda. Vilket gjorde det svårt att hitta byxor som satt bra i midjan och samtidigt gick om de breda höfterna och samtidigt var på modet. Min mamma och jag gick otaliga gånger på stan på byxjakt…

Gymnasiet och strax därefter tror jag var den perioden då jag brydde mig mest. Började träffa killar och ville se bra ut. Ville att allt skulle vara perfekt. Så att de gillade mig. Jag var fortfarande ganska liten och smal med höfter och lite rumpa. Perfekt, egentligen. Men ändå var det alltid något att klaga på. Aldrig så att jag försökte banta eller blev anorektisk eller så, mest det att aldrig vara helt nöjd. Tragiskt när jag tänker efter…

Men sen blev jag sambo och några kilo lades på. Bara så att det syntes lite i ansiktet. Och inget som jag brydde mig så mycket om heller egentligen. Men om jag tittar på foton från ca tio år tillbaka så ser man de där extra fem kilona. Klädde mig till viss del kanske.

Sen en kort period som singel och sambo igen. Singelperioden gjorde att jag åt dåligt, tränade en del och jobbade för mycket. Var ganska smal när jag träffade min nuvarande sambo. Har pendlat ytterst lite, men är fortfarande smal. Innan jag fick lille W var mitt smalaste ever, sett till midjan. Sen kom den lille busungen och magen blev lite sådär degig ni vet. Fin, men lite degig och muskellös. Nu håller den på att tränas upp och komma i form igen. Vikten är det lägsta jag någonsin vägt i vuxen ålder och jag hoppas på att gå upp tre kilo muskler inom kort så att byxorna sitter snyggt på benen igen.

Innan jag fick barn hade jag lite ångest. Ångest om den här kroppsförändringen som alla går igenom. Magen som blir degig, brösten som hänger, rumpan som blir platt. Jag tyckte det skulle vara det jobbigaste med hela grejen. Nu så här i efterhand tycker jag inte alls att det är jobbigt och förstår inte varför jag nojjade mig. Nu är jag mer stolt än någonsin över min kropp, för att den har fött lille W. Och då gör det inget att magen är lite degig och att brösten kanske hänger när jag slutar amma. För ärret på magen kommer alltid att påminna mig om honom och hans väg in i livet. Och det är ju så klart att jag kommer kämpa som en liten blå för att få musklerna tillbaka i magen, men det är för att jag gillar att vara vältränad och jag trivs bäst då. Men hade jag fått träningsförbud av någon anledning från och med NU så hade jag ändå tyckt om min kropp, precis som den är just idag!

2 reaktioner på ”Kroppsideal & att vara nöjd

  1. KLOKA värderingar !
    För faktum är att man faktiskt duger som man är,
    och om man inte älskar sig
    – Hur kan man förvänta sig att någon annan ska göra det då ?
    Kram

  2. Jag älskar min kropp efter graviditeten! (Ja, kanske inte degmagen och kanske kommer jag bli less på hängtuttar sen;)) Men annars tycker jag att jag både ser och är starkare i kroppen. Även om gymmet inte är välbesökt. Kanske blir kroppen lite mer hård och kvinnlig efter en graviditet, och precis som du säger göt det ju absolut inget med lite små skavanker när man burit och fött fram något så underbart.
    Nu är ju både du och jag redan tillbaka i tidigare vikt, och under. Kanske har de som bör runt på tio kilos överblivna kilon efteråt annorlunda om det här 🙂
    Ett jättefint inlägg!

Kommentera

