Egen barnmat & det trodde jag aldrig

Uncategorized

Jag stod och gjorde egen hemmagjord barnmat igår kväll. Det trodde jag ALDRIG att jag skulle göra. Ever.

Men nu stod jag där och kokade köttfärs och rotfrukter och körde stavmixer för glatta livet. Så idag hoppas jag verkligen att lille W äter med god aptit, glupskare än han någonsin slukat de där färdigköpta burkarna.

Varför gjorde jag detta då, om jag nu verkligen inte trodde jag skulle göra egen mat? Jo, för att lille W kräks lite av den där burkmaten . Och det är billigare att göra egen mat. Och jag vet exakt vad jag stoppar i den, inga tillsatser. Typ därför.

Jag kryddade med lite dill också, hoppas att det är en krydda som faller honom i smaken. Senare i eftermiddag får vi se!

Här är mitt recept till smakportioner för en snart 7 månaders liten bebis!

Rotfruktspuré:

  • 2 morötter
  • 3 små potatisar
  • 1 palsternacka
  • 1 litet blomkålshuvud.
  • Skär i små bitar. Koka mjuka, ca 25 min. Mosa med potatispress eller stöt först så stärkelsen går ur potatisen. Krydda med lite persilja eller dill. Mixa med stavmixer till önskad konsistens.

Köttfärs:

  • 400 gr köttfärs
  • 5 dl vatten
  • Koka färsen i vattnet i en kastrull tills den är genomkokt (ej rosa längre). Mosa med gaffel under tiden den kokar. Häll av vattnet och kör i stavmixer till önskad konsistens. Krydda med dill eller persilja.

Jag blandade sedan detta gottiga tillsammans i små burkar. Bon appetit!

3 reaktioner på ”Egen barnmat & det trodde jag aldrig

Kommentera

