Mjölkfri liten & hur det funkar

Uncategorized

Här kommer ett inlägg som jag finurlat på ett tag och låtit det växa fram, allteftersom lille W sakta blivit bättre i sin lilla söta tjockismage! 

Nu har lille W varit mjölkfri i ungefär två månader. Hur funkar det då? Vad har ändrats i vårt liv? Blivit bättre/sämre?

  • Lille W har börjat sova ett långpass på förmiddagen! Halleluja! Han får gröt, är trött, får overall, läggs i vagnen på balkongen och istället för att skrika så somnar han lugnt och fint av sig själv inom två minuter. Istället för att vakna gallskrikandes och hysterisk efter 30 min sharp och vara helt omöjlig att söva om (och behöva tas upp, grinig och gnällig och ledsen) så kan han gny lite runt 30 min men sen sova mellan 1h 15 min upp till 2 h! Av sig själv, oftast utan uppvak!
  • Lille W skriker inte längre när han får riktig mat utan äter med en hästs aptit ungefär 🙂
  • Lille W har helt slutat kräkas. Detta är ju helt sjukt, slutade på bara någon dag. Vi har ju typ trott att tio ordentliga spyor (mer än vad en dregglis tar) per dag varit helt normalt, eftersom lille W kräktes ungefär fem gånger så mycket per dag när jag ammade honom. Men nu förstår vi att det inte var normalt, för nu kräks han bara om han läggs på mage precis efter ett mål eller om han druckit mycket vatten för fort. Helt normalt.
  • Lille W sover mycket bättre på nätterna. Innan vaknade han ca 10-15 gånger per natt mellan 00-06. Sjukt trötta föräldrar. Sjukt trött och grinigt barn. Nu: glad bebis som sover 19:15-06:15. Glada föräldrar!
  • Lille W var sjukt trött överlag efter vi började med mjölkfritt, vilket betydde att han fortfarande var ganska grinig och gnällig, ändock mycket gladare än innan! Redan en halvtimme efter ett långt sovpass blev han trött igen. Läkarna, och jag, trodde det berodde på att han hade så mycket sömn att ta igen. Han var glad att kunna sova utan magont helt enkelt. Så vi lät honom vara gnällig och trött och sova det han ville. Sakta men säkert blev också detta bättre, och jag fick sen höra att det oftast tar 7 veckor innan ALL mjölk är ute ur kroppen vilket kan förklara. Det gjorde fortfarande lite ont i lilla magen. Nu är han pigg när han är vaken och när han blir trött lägger vi honom, ungefär så enkelt är det 😉 Den enorma tröttheten har helt enkelt försvunnit och han sover troligen bättre när han väl sover.
  • Lille W kan nu ligga på mage och leka! Innan klarade han 10 sekunder ungefär. Vem vill ligga på mage när den gör ont?! Nu kan han ligga kanske tre minuter i alla fall. Framsteg!

Saker som vi fortfarande har ”problem” med, som kommit ut av detta ovan, är att han fortfarande har lite sömnstörningar. Några gånger i veckan får han skrikutbrott och vägrar sova fast han är helt slut. Och han kan inte sova någon annanstans än hemma i stillastående vagn ute på balkongen. Vilket försvårar om vi är iväg någonstans… han kan sova 30 min i rullande vagn på promenad. Och då och då får jag honom att somna bredvid mig i vår säng, men då tar det 30 minuter eller mer att få honom att slappna av ordentligt.

Han har varit van att vakna så mycket under sin första tid i livet så han rycker till vid varje litet ljud om han sover och riskerar att vakna, men detta har blivit mycket bättre de senaste veckorna! Vi har byggjobbare som anlägger gården här bredvid och han har nu fått vänja sig vid att sova bredvid en högljudd hjullastare som lassar jord fram och tillbaka. Och verkar faktiskt gilla det! Så det finns hopp!

Det bästa av allt är att vi fått vår bebis tillbaka! En glad och go kille som gillar livet. Som leker och busar och skrattar och vill upptäcka. Som snart lär sig krypa. Och ställa sig upp. Som älskar sina föräldrar som älskar honom ❤

Att ha ett barn som varit konstant missnöjd i åtta månader har varit tufft, extremt tufft. Det har frestat på förhållandet mellan mig och F. Det har frestat på mitt självförtroende som mamma. Det har frestat på lille W. Jag försöker tänka att våra erfarenheter har gjort oss starkare. Jag njuter nu mer än någon annan tror jag när jag träffar andra barn och mammor och lille W är en glad bebis. Han skriker och gnäller inte längre, jag behöver inte gå hem med tårar från mammaträffar. Jag behöver inte bära honom konstant, han kan leka själv, eller med mig, på golvet utan skrik. Jag njuter av allt så himla mycket mer nu så jag kan inte beskriva det ❤ Tänk vad en liten ond bebismage kan göra!

2 reaktioner på ”Mjölkfri liten & hur det funkar

  1. Väldigt intressant att läsa både för mig och andra mammor och pappor. Vi har ju haft ”flyt” med en nöjd tjej, men det är nog många därute som går eller har gått igenom exakt samma svårigheter som ni gjort.
    Men vad ja funderar på är varför BVC eller barnläkarna inte rådde er att ta bort mjölk från Ws kost tidigare? Det är ju ändå ett vanligt problem som många bebisar drabbas av. Tycker ju att BVC om någon skulle kunna använda uteslutningsmetoden och göra vad de kan för att hjälpa till i det läget ni var i, så det hade kunnat bli lite kortare än 8 månader av trötta och ledsna föräldrar och barn. Men, skönt att det är så pass mycket bättre nu så att du också får njuta av den härliga tiden! 🙂 och nu kommer sommaren, då lär det inte bli sämre !
    Kram

    1. När jag ammade, så var jag mjölkfri under 7 veckor under sensommaren. Men utan jätteresultat. De gissade på mjölkallergi pga hans kräkningar, men att jag var mjölkfri hjälpte inte så mkt. Troligen hade han reflux och omogen magmun som gjorde att han kräktes så mkt.
      Därför tyckte bvc att ”de har vi ju testat redan”. När jag slutade amma och började med ersättning så blev kräkningarna lite bättre, men magen kass och sömnen nästan värre. Men de sa inget mer om mjölk mer än att vi redan testat det och vi fick testa massa olika ”snällare” ersättningar, som skulle vara bra för magen. Som förstagångsförälder vet man ju inte vad man ska göra utan lyssnar ju på bvc. Men får vi ett barn till med ont i magen så vet man ju bättre… testa mjölkfritt direkt!
      Nu är det som natt och dag och det är hur underbart som helst! Att ge honom mjölkfri kost är ju inget problem i sig, så himla skönt att vi vet om det bara!
      Ha en fin helg! Kram

Kommentera

