Dränerad på energi & bebis som lärt sig krypa!

Uncategorized

Idag är jag verkligen dränerad på energi. Missförstå mig rätt, ofta är lille W helt ljuuuuvlig nuförtiden. Men just nu lär han sig väldigt mycket, och det påverkar hans sömn ännu mer, som redan som ni vet är hans akilleshäl. Funkar inte den, funkar inte familjen. Min käre far, som är W’s store favorit, erkände till och med han att idag, då har lille W varit en liten ligist 😉

Han har lärt sig att krypa! Det är underbart. Jag tycker i alla fall det nu, ett tag, tills jag inser vad han kommer krypa efter så småningom. Jag har inte gömt någonting i lägenheten där hemma (och har inte så mycket att gömma heller, eftersom vi bor temporärt just nu) men här hos mina föräldrar där jag är just nu så finns mycket nytt, roligt att peta på och leka med och öva på att krypa till. Det är full rulle men det är bara kul!

Om bara ungen kunde sova ordentligt också! Innan har räddningen varit att lille W lärt sig sova i stillastående vagn ute. Men nu går inte det heller verkar det som. Nu måste jag spänna fast honom mer än vad jag gjort innan i vagnen för annars reser han sig upp och drar sig i solskärmen. Farligt, farligt! Men med bälte i vagnen så får lille W panik och skriker som den värsta och sparkar med benen. Vill inte sova för allt i världen. Sen fick han sova inne i sängen och då var han så trött så han sov över hela lunchen.

Detta resulterade i att när han inte ville sova eftermiddagsvilan, för han hade ju sovit så mycket över lunchen, tyckte han. Men ändå var han trött runt halv fyra. Trots trugande och mysande och gosande så ville han inte sova. Så han fick komma upp och leka. Mellan klockan halv sex och kvart i sju var jag glad att vi var tre personer som hade hand om lille ligisten. Pust! Tröttmössan.

Lille W har otroligt svårt att slappna av. En sjuksköterska på sjukhuset sa att hon aldrig sett ett barn som kämpar mot sömnen som han gör. Han kan absolut inte sova borta. Inte ens i sin egen vagn om den är någon annanstans. Han kan somna i rullande vagn på promenad, men sover då bara 30 min. Minsta lilla ändring i tempo eller om man går in i en affär (i samma tempo) gör att han vaknar. Detta ställer ju till lite trassel i vardagen ibland men jag börjar vänja mig. Får tacka nej till socialt umgänge allt som ofta för att lille W behöver sova och kan inte sova i vagnen i deras trädgård tex. Jag vet inte vad som gör att han är så känslig, han bara är det.

Det som oroar mig är om vi ska ut och resa till hösten, som vi nu tittar på. Men sen tänker jag att han måste ju sova på dagen om vi är på resa också, nån gång somnar han ju. Kanske lite trassligare än hemma bara. Så vi kommer boka en resa ändå. Blir nog Egypten eller Dubai. Eller kanske kanarieöarna. Vi får se. Det måste vara lagom lång flygresa med en liten ligist 😉 En väldigt söt och älskvärd liten ligist ❤

Ja, nu blev det lite bebissömn igen. Det är väl där jag känner att jag behöver skriva av mig lite.

Hoppas ni har en fin tisdagskväll! =)

En reaktion på ”Dränerad på energi & bebis som lärt sig krypa!

  1. Svårt när den lille ligisten inte kan prata och meddela helt hur han tänker också 🙂 Men det är väl bara att hänga med antar jag. Det kommer väl och går nya faser hela tiden, så hösten kanske är något helt annat – när det är dags att resa. Jag tycker iaf att ni verkar ha det trevlig där hemma!
    Kram

Kommentera

